Přeskočit na obsah

VÁŠ REGION
VAŠE TELEVIZE

Zásadní krok v cestě za koncertním sálem pro Ostravu

Kultura Zpravodajství

Výstavba nového koncertního sálu, jež snoubí rekonstrukci památkově chráněného Domu kultury města Ostravy s nadčasovou novostavbou koncertního sálu a využitím nejmodernější zelené technologie, dosáhla vskutku historického milníku. Za účasti prezidenta republiky Petra Pavla, primátora města Ostravy Jana Dohnala, hejtmana Josefa Bělici, významného světového architekta Stevena Holla a dalších představitelů města i státu se odehrálo 19. července 2024 symbolické poklepání na základní kámen této unikátní stavby. Zmíněnému slavnostnímu úkonu předcházelo vystoupení orchestru Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Daniela Raiskina, která zahrála symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany.

„Výjimečná stavba v mnoha směrech si již vyžádala drahnou dobu příprav celé řady specialistů, nicméně k samotné realizaci objektu je zapotřebí ještě širokého spektra prací i v letech dalších. Odměnou nám, i generacím budoucím, pak bude v zemi ojedinělý multifunkční komplex, nabízející špičkovou akustiku hudebních produkcí, místo pro divadelní představení, vzdělávání i další možnosti trávení volného času. Hojně diskutovaný architektonický návrh z pera Stevena Holla a jeho týmu je významným benefitem nejen pro město, který stavbu řadí mezi světové unikáty i díky způsobu zpracování, jež specificky obsáhlo potřebnou rekonstrukci památkově chráněného domu a doplnilo ji skutečně vizionářským řešením novostavby koncertního sálu. Přínosy projektu na poli kultury i architektury jsou neoddiskutovatelné,“ konstatoval Jan Dohnal, primátor města Ostravy.

Nová budova může náležet k nejekologičtějším stavbám v zemi, má značný solární potenciál. Využití přirozeného světla, prosklených stěn a světlíků, dodá objektu dostatečné denní osvětlení a sníží tak závislost na neobnovitelné energii. Dalším způsobem, jak ekologicky co nejméně zatížit okolí, je zvolené vytápění a chlazení. V blízkosti objektu je pamatováno též na vodní prvky, částečně využívající dešťovou vodu. Projekt byl v roce 2021 prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi deset nejočekávanějších staveb světa.

Novostavba se stane další dominantou města Ostravy, obsáhne nejen koncertní sál s dokonalou akustikou, ale komplexní hudební, kulturní, produkční a vzdělávací zázemí. Objekt nabídne velký sál s kapacitou pro 1 300 návštěvníků a skýtá též zázemí pro orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava. Návštěvníci budou moci využít také některé z 490 míst v divadelním sále či zavítat do sálu komorního s 515 místy. Stavba však zahrnuje rovněž edukační centrum s kapacitou 200 míst, nahrávací studio světových parametrů. Projekt nezapomíná ani na prostory pro volnočasové aktivity, restaurace, kavárnu, salónky a další zázemí.

„Pro českou hudbu a architekturu je to nesmírně vzrušující okamžik. Nová koncertní síň v Ostravě, ‚dokonalý akustický nástroj ve svém pouzdře‘, který vznikl na základě pracovních výkresů, nyní dostane podobu v reálném prostoru a s reálným zvukem. Stane se inspirativním místem pro veřejnost i zahraniční návštěvníky, naváže na bohatý hudební odkaz Ostravy a umožní městu zviditelnit se na světové hudební mapě,“ uvedl Steven Holl.

Hlediště velkého sálu je uspořádáno do tzv. vinohradu, členěno do menších sekcí a část hlediště bude i za pódiem. Dostatečné strmé uspořádání zajistí dobrou viditelnost a praktické terasy dokreslí pocit intimity. Nejvzdálenější sedadla by měla být situována zhruba 28 metrů od jeviště. Ve výšce 15 metrů nad jevištěm by měl být zavěšen zvukový reflektor, odrážející zvuk s ideálním časovým zpožděním jak pro hudebníky, tak pro publikum v bezprostřední blízkosti jeviště. Kvalitní zvuk umocní obložení z javorového dřeva, používaného mimo jiné i k výrobě houslí. Pravoúhlé pohledy ladí akustiku na jevišti tak, že hudebníci uslyší sami sebe i své spoluhráče.

Návrh a odpovídající akustické úpravy koncertního sálu byly svěřeny uznávanému odborníkovi Yasuhisovi Toyotovi. Jeho společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustická řešení u bezmála 60 koncertních sálů po celém světě. Akustický model interiéru koncertního sálu v měřítku 1:10, na kterém byly řešeny technické parametry akustiky pak vyrobila společnost Aveton v Mnichově Hradišti na základě zadání Nagata Acoustics.

„Ceremoniál poklepu základního kamene za účasti hlavy státu a dalších nejvyšších ústavních činitelů a zástupců města je nejen pro Janáčkovu filharmonii Ostrava, ale celou kulturní scénu v ČR nadějí. Nadějí na to, že kultura a kulturnost obecně přestává být okrajovým tématem. Nadějí na to, že si uvědomujeme fakt, že kultura je to, co nás definuje jako lidské bytosti, ale zejména jako národ,“ řekl Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Ostrava se o stavbu koncertního sálu pokusila již šestkrát, poprvé v druhé půli 19. století. Detailněji tuto historickou cestu popsala ředitelka Archivu města Ostravy  Hana Šústková – pro zájemce opět v další přiložené tiskové zprávě.


Podobné zprávy